en
en

Filmo „Povaizdžiai“ kadras

Kartu su „Tech Arts“ ir meno, rezidencijų ir edukacijų centru „Rupert“ kviečiame į parodoje „Bekūnis autoritetas“ bei 14-ojoje Baltijos trienalėje pristatomo Lenkijos menininko Karolio Radziszewskio filmų peržiūrą birželio 22 d. 18.00 val. „Tech Arts“ galerijoje (Vaidilutės g. 79, Vilnius). Renginys atviras ir nemokamas. Filmai rodomi originalo kalba su angliškais subtitrais.

Pirmąją renginio dalį, kurioje bus rodomi trumpo metro filmai „Povaizdžiai“ („Afterimages“) ir „Kisielendas“ („Kisieland“) kuruoja bei pristatys Augustas Čičelis ir Viktorija Kolbešnikova, Lietuvos queer archyvo iniciatoriai, Vilniaus queer festivalio „Kreivės“ komandos nariai. Po trumpos pertraukos, antrojoje renginio dalyje bus rodomas ilgametražis kūrinys „Amerika tam nepasiruošusi“, kurį pristatys parodos kuratorius Adomas Narkevičius.

Vienas kitą puikiai papildantys dokumentiniai Lenkijos menininko Karolio Radziszewskio filmai „Povaizdžiai“ („Afterimages“) ir „Kisielendas“ („Kisieland“) liudija praeito amžiaus devintojo dešimtmečio Lenkijos queer bendruomenės patirtis. Filmų centre – aktyvisto ir kultinio gėjams skirto žurnalo „Filo“ redaktoriaus Ryszardo Kisieliaus pasakojimai. Trumpametražis filmas „Povaizdžiai“ – tai retrospektyvi apybraiža, kurioje pinasi viešojo ir privataus gyvenimo fragmentai. Ekranu slenkanti dvigubos ekspozicijos fotojuosta ir girdimas atviras Karolio ir Ryczardo pokalbis atskleidžia Lenkijos socialistinio periodo queer erdves ir intymias asmenines patirtis. Tuo tarpu „Kisielende“ pokalbis su Ryszardu vyksta besikapastant po jo asmeninį archyvą. Skaidrės su pornografiniu turiniu, rekonstruojama fotosesija, atviri klausimai su neišbaigtais atsakymais, įspūdinga kolekcija bei begėdiški ir tuo drąsūs gyvenimai. Šios dokumentikos atveria galimybę pažinti bendruomenės istoriją per asmeninį pasakojimą, o šiandienos fone suglumti – ėjimas atvirumo link pasirodo žymiai sudėtingesnis nei žadėta. Kaimyninės šalies pasakojimai taip pat kviečia ieškoti jų atspindžių, panašių patirčių vietos kontekstuose.

 

Dokumentinis filmas „Amerika tam nepasiruošusi“ (2012) atsispiria nuo kultinės lenkų menininkės Natalios LL kelionės į JAV 1977 metais, kurioje ji susitiko su to meto meno pasaulio žvaigždėmis. Šio susidūrimo prisiminimais iš skirtingų menininkų lūpų sekantis filmas apžvelgia tiek vakarietiškojo, tiek Lenkijos meno pasakojimų klišes bei nerašytas taisykles, kuriomis meno pasaulis vertino menininkus tada ir šiandien. Filme atskleidžiami išsiskiriantys įtakingų meno figūrų (Marinos Abramowicz, Vito Acconci bei kt.) požiūriai į Natalios LL feministinės kūrybos sutikimą to meto Niujorko meno bendruomenėje bei to priežastis.

Karol Radziszewski (g. 1980 Lenkija) – tarpdisciplininis menininkas, kuriantis filmus, tapybos darbus, fotografijas ir instaliacijas. Jo archyvinė metodologija pagrįsta kultūrinių, istorinių, religinių, socialinių bei socialinės lyties nuorodų sąsajomis. Radziszewskis dažnai naujai interpretuoja kitų menininkų, daugiausia Rytų Europos neoavangardo atstovų, kūrybą, išskirdamas jos queer aspektus arba žvelgdamas į jų darbus iš queer ir feministinės perspektyvos. Naudodamasis apropriacijos meno priemonėmis, jis siekia perrašyti oficialią istoriją ir sukurti savą pasakojimą. Nuo 2005 m. jis yra žurnalo „DIK Fagazine“ leidėjas ir vyriausiasis redaktorius, o 2015 m. įkūrė Queer Archives institutą. Jo kūryba pristatyta tokiose institucijose kaip Varšuvos Modernaus meno muziejus, Varšuvos Zachęta nacionalinė dailės galerija, CCA Ujazdowskio pilyje; Whitechapel galerija Londone; Kunsthalle Wien (Viena); New Museum (Niujorkas); VideoBrasil (San Paulas); TOP muziejus (Tokijas); PERFORMA 13 (Niujorkas), Muzeum Sztuki (Lodzė) ir daugelis kitų.

Parodą įgyvendina „Tech Arts“, bendradarbiaujant su meno, rezidencijų ir edukacijų centru „Rupert“. Paroda pristatoma kartu su 14-ąja Baltijos trienale (Šiuolaikinio meno centras, „Atletika“, „Autarkia“, „Editorial“, „Swallow“). Rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė, Šiaurės šalių taryba, „Tech Zity“.